Proiect finanțat prin Granturi Norvegiene 2009 - 2014, în cadrul Programului RO 19 - Initiative in Sanatatea Publica.
Interviu cu domnul Razvan Vulcanescu, Subsecretar de Stat in Ministerul Sanatatii
Anul acesta, Guvernul Romaniei a adoptat Strategia Nationala de Control al Tuberculozei, o decizie laudabila si primita cu optimism de catre toti factorii interesati. Obiectivele strategiei, de atins pana in anul 2020, vizeaza, printre altele, asigurarea accesului universal la metodele rapide de diagnostic, diagnosticarea a cel putin 85% din toate cazurile estimate de tuberculoza sensibila si tuberculoza multidrog rezistenta (TB MDR), tratarea cu succes a cel putin 90% din cazurile noi si a cel putin 85% din retratamente, tratarea cu succes a 75% din cazurile de tuberculoza multidrog rezistenta, scaderea generala a incidentei bolii si imbunatatirea generala a capacitatii sistemului sanitar de a controla tuberculoza.
Ministerul Sanatatii este, in momentul de fata, Operatorul programului “Initiative in Sanatatea Publica”, prin care Granturile Norvegiene 2009 – 2014 finanteaza proiectul Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei din Romania, prin cresterea controlului Tuberculozei. Componente importante ale proiectului vizeaza cresterea capacitatii de diagnosticare rapida a tuberculozei rezistente la tratament, asigurarea tratamentului corect, complet si de calitate pentru pacientii cu TB MDR, masuri pentru mentinerea aderentei la tratament si, nu in ultima instanta, crearea unei retele functionale de laboratoare si unitati TB, la nivelul intregii tari, cu dotari moderne si personal instruit, pentru o capacitate sporita de control al tuberculozei.
Domnul Razvan Vulcanescu, Subsecretar de Stat in Ministerul Sanatatii, ne-a acordat un interviu in care ne-a vorbit despre rolul acestui proiect in contextul Strategiei Nationale de Control al Tuberculozei si modul in care institutia pe care o reprezinta va asigura sustenabilitatea interventiilor implementate.
Asadar, domnule Subsecretat de Stat, ce rol joaca proiectul Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei din Romania, prin cresterea controlului Tuberculozei in implementarea Strategiei Nationale de Control al TB 2015-2020?
Va multumesc pentru tematica pe care o abordam, o tematica pe care, evident, si noi o consideram de actualitate si de mare importanta, si apreciem colaborarea pe care o avem cu Institutul “Marius Nasta” si partenerii sai, in cadrul acestui proiect. Inainte de a va raspunde, as face chiar un preambul, pentru ca, asa cum acest proiect vine sa sustina Strategia Nationala de Control al Tuberculozei, la fel Strategia Nationala de Control al Tuberculozei este componenta a Strategiei noastre de Sanatate, Sanatate pentru prosperitate, pe care am adoptat-o anul trecut, prin Hotarare de Guvern, demers pe care l-am construit in decursul a mai multi ani. Un demers pe care l-am inceput eu, in calitate de coordonator al grupului de lucru de la acel moment (2012), si care isi dorea sa aduca la masa absolut toata lumea medicala responsabila din Romania si sa construim aceasta Strategie de sanatate, la care sa punem cu totii umarul si sa ne asiguram ca prin ea reusim sa rezolvam problemele majore de sanatate cu care ne confruntam. M-am bucurat foarte mult sa avem, ca rezultat final, aceasta Strategie adoptata la sfarsitul anului trecut, 2014, de catre Guvernul Romaniei. Este foarte important de stiut este ca ea face parte din Acordul de Parteneriat cu Uniunea Europeana pentru etapa programatica 2014 – 2020 si-si doreste sa asigure fondurile necesare pentru o complementaritate, daca vreti, la ceea ce asigura Guvernul Romaniei si fonduri care sa fie utilizate tocmai pentru a controla problemele majore de sanatate publica cu care ne confruntam. Intr-un mod evident, ulterior adoptarii Strategiei Nationale de Sanatate a urmat Strategia Nationala de Control al Tuberculozei si tocmai pentru sustinerea acesteia ne-am bucurat de existenta acestor fonduri norvegiene, cu care noi am incercat sa acoperim exact acele lipsuri care nu erau asigurate prin fondurile noastre guvernamentale sau ca o completare a banilor care sunt alocati. Deci exista elemente de complementaritate, exista elemente de similitudine dar, evident, scopul nostru principal este de a urmari si de a sustine, prin toate demersurile pe care le facem, un control a Tuberculozei in Romania.
Care sunt planurile Ministerului Sanatatii, in vederea asigurarii sustenabilitatii interventiilor implementate in Romania prin cele doua proiecte care, in acest moment, vin in sprijinul Strategiei? Este vorba de cele doua proiecte nationale importante: Proiectul RO 19.01, finantat din Granturile Norvegiene, si ROM-T-RAA, finantat de Fondul Global de lupta impotriva SIDA, Tuberculozei si Malariei. Prin aceste doua proiecte, Romania este sprijinita in asigurarea diagnosticului rapid, de calitate, a tratamentului corect, continuu si complet pentru pacientii cu TB MDR/XDR, initierea reformei in domeniul ingrijirii ambulatorii a pacientilor cu TB prin servicii de suport social, in vederea mentinerii aderentei, depistare activa a cazurilor de TB in randul populatiilor vulnerabile – persoane fara adapost si utilizatori de droguri injectabile.
Ce ati mentionat dumneavoastra sunt, de fapt, obiectivele pe care ne dorim sa le atingem prin implementarea acestor proiecte. De fapt, prin cele doua proiecte, Romania este sprijinita in asigurarea diagnosticului rapid, de calitate, a tratamentului continuu si complet pentru pacientii cu TB si TB MDR, deci practic initierea reformei in domeniul ingrijirii ambulatorii a pacientilor cu TB, prin servicii de suport social, in vederea mentinerii aderentei si depistarii active a cazurilor de TB in randul acelor populatii vulnerabile (aici putem sa ne gandim la persoane fara adapost sau la persoanele de o anumita etnie, ori la utilizatorii de droguri injectabile). Interventiile finantate prin fondurile norvegiene dar si prin alte fonduri internationale vor fi preluate si se vor asigura, practic, sumele si sursele de finantare, in conformitate cu Strategia Nationala de Control al Tuberculozei despre care vorbeam.
As vrea, totodata, sa prezint si o parte din rezultatele concrete pe care deja le avem prin implementarea celor doua proiecte. Si, mergand punctual pe activitatile prevazute in fiecare proiect in parte, putem spune ca, la jumatatea drumului avem deja rezultate palpabile care ne motiveaza sa ducem mai departe proiectele asa cum au fost ele derulate. In principal, in ceea ce priveste intarirea capacitatii de a controla epidemia de tuberculoza, pot sa va spun ca mai mult de o treime din cadrele medicale din domeniul pneumoftiziologiei au fost instruite in domeniul controlului TB, de la inceputul proiectului si pana in prezent, numarul total fiind de 600 de cadre medicale. Mai mult decat atat, daca ne referim la activitatea de intarire a capacitatii de diagnosticare rapida a cazurilor de TB si TB MDR si a ratei de detectie prin metode de diagnostic rapid, standardizate din punct de vedere al calitatii, metodele pe care le foloseam pana acum practic vor putea fi dublate de metode mult mai eficiente si, concret, in urmatoarele maxim doua luni, vor fi disponilie, pe langa testele deja existente, si testele de tip GeneXpert care pot da diagnosticul de TB si rezistenta la Rifampicina. Si acest test poate sa dea un rezultat in doua ore. Iar din aprilie 2015 si pana in prezent au fost testate, prin diverse metode, peste 6600 persoane, dintre care 1643 au fost depistate cu tuberculoza si 171 cu tuberculoza multidrog rezistenta. Deci deja se vad rezultate palpabile si, din categoriile de risc pe care noi le aveam in evidenta, incepem sa identificam si sa si tratam din pacientii respectivi. Iar din aceasta luna – septembrie 2015 –, vom avea la dispozitie, prin intermediul proiectului, si masinile care vor transporta probele de la laboratoarele periferice, spre laboratoarele regionale si nationale de referinta, pentru asigurarea unui diagnostic corect si rapid.
Putem merge mai departe si sa ne uitam la activitatea referitoare la asigurarea tratamentului continuu, complet si de calitate pentru 1000 de pacienti cu TB si TB MDR si pot sa va confirm ca, pana in prezent, peste 200 de pacienti au fost inrolati in cohorta de tratament. Acesti pacienti beneficiaza de tratament complet, continuu si de calitate, in conformitate cu rezistentele identificate si, mai mult, incepand din aceasta luna, pacientii inrolati in acest proiect vor beneficia si de un medicament care a fost recent aprobat de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii (n.r. OMS), pentru tratamentul TB MDR. In ceea ce priveste asigurarea unui tratament direct observat si a stimulentelor pentru pacientii cu TB tratati in ambulator, in scopul de a spori aderenta la tratament, pana in prezent, cca 440 de pacienti cu risc crescut de abandon au primit suport in scopul mentinerii aderentei la tratament. Asta inseamna ca peste 80% dintre acestia au ramas complianti la tratament, pe durata a 4 luni de zile. Acest demers este foarte important pentru noi pentru ca, de fiecare data, trebuia sa ii monitorizam si, in momentul in care ii pierdeam din evidente, ei reveneau si reveneau in stadii mult mai complicate ale afectiunii, care implicau si costuri suplimentare. Deci este foarte important ca, odata initiata procedura, pentru fiecare pacient identificat, ea sa fie una continua, sa fie una concentrata si concertata din punct de vedere al eforturilor pe care le depunem cu totii, pentru a il motiva sa ramana in tratament, pana la momentul la care exista confirmarea medicala ca a reusit sa depaseasca perioada de risc sau chiar este in totalitate vindecat.
Practic, toate activitatile se implementeaza conform graficului si, in momentul de fata, aproximativ 45% din rezultele planificate initial pentru acest interval de timp au fost deja atinse. Este un efort pe care si l-a asumat si Ministerul Sanatatii, si echipa ce asigura managementul proiectelor de la nivelul ministerului si care coordoneaza si monitorizeaza intreaga activitate a partenerilor nostri din sistem. Este un efort pe care ni l-am asumat tocmai pentru buna ducere la indeplinire a proiectelor.
Vorbeati un pic mai devreme de asigurarea fondurilor pentru sustenabilitatea activitatilor. Au fost identificate, pana la acest moment, sursele acestor fonduri?
Da, sursele sunt multiple si, evident, fiind aproape la sfarsit de an, intra in discutie si planificarea bugetara pentru anul urmator, anul 2016. Vor intra foarte curand in discutie practic toate aspectele legate de constructia legii bugetului pentru perioada urmatoare si la care vom avea foarte multe lucruri de actualitate de spus, avand in vedere inclusiv experientele pe care le avem din derularea proiectelor norvegiene. Ideea de baza si pe care incercam sa ne concentram este, ce va spuneam si mai devreme, legata de complementaritate in asigurarea fondurilor, astfel incat sa existe si o continuitate in asigurarea lor. Si pentru ceea ce nu este capabil Guvernul sa prevada intr-o anumita perioada de timp, sa ne asiguram ca exista alte surse financiare pe care le putem utiliza pentru perioada respectiva. Dar exista o sustinere si o deschidere inclusiv din partea Ministerului de Finante la care pentru noi este foarte important ca putem sa mergem, de aceasta data, cu rezultate concrete, palpabile. Pentru ca si pe reprezentantii acestui minister ii intereseaza sa vada ca masurile pe care ni le-am asumat aduc rezultate concrete, care sa justifice o continuare, din resurse financiare bugetare, a activitatilor.
In vederea asigurarii sustenabilitatii interventiilor finantate din fonduri internationale, cum va aborda Ministerul Sanatatii constrangerile curente ale Programului National de Control al Tuberculozei, evidentiate in cel mai recent Raport de evaluare al OMS-ECDC (European Centre for Desease Prevention & Control) ? Dintre acestea, amintim doar cateva:
a.Actualizarea listei C2 de medicamente cu toate medicamentele anti-tuberculoase necesare tratamentului complet si corect – conform recomandarilor OMS – pacientilor cu TB MDR si XDR
b.Reorganizarea laboratoarelor din reteaua PNPSCT
c.Revizuirea mecanismului financiar de plata pentru programul PNPSCT (ex. plata pe servicii si nu pe facturi emise)
d.Revizuirea procedurii de achizitie a medicamentelor pentru pacientii cu TB
Pot sa apreciez intrebarea dumneavoastra ca venind in contextul intalnirii care va avea loc saptamana viitoare, la Vilnius. Este vorba de Congresul anual organizat de OMS, la care eu voi reprezenta Romania (am reprezentat-o si in datile anterioare). Organizatia Mondiala a Sanatatii este foarte preocupata de eradicarea tuberculozei la nivel mondial, evident, cu o preocupare indeosebi asupra Romaniei, dar nu numai. Pentru ca exista state, in momentul de fata, unde vorbim de recidiva. Tocmai in contextul de actualitate al migratiei. Si probabil ca acesta va fi un subiect la ordinea zilei, in cadrul discutiilor de saptamana viitoare – ce se intampla in contextul migratiei si in contextul arondarii acestor categorii ale populatiei la statele europene, cu toate implicatiile pe care starea lor de sanatate le pot avea asupra starii de sanatate a populatiei unde urmeaza sa fie restabilite. Deci tuberculoza nu este doar o problema de sanatate, ci are si implicatii socio-economice. Astfel ca, pentru imbunatatirea si pentru controlul tuberculozei in Romania, este nevoie de implicarea absolut tuturor institutiilor si organizatiilor, precum si a partenerilor care au un cuvant de spus in ceea ce reprezinta tuberculoza in Romania. As vrea sa mai mentionez faptul ca, tot in conformitate cu Strategia Nationala de Control al Tuberculozei, Ministerul Sanatatii si Programul National de Prevenire, Supraveghere si Control al Tuberculozei vor beneficia, prin proiectele cu finantare internationala, nu numai de Mecanismul Financiar European, cel Norvegian si de Fondul Global, dar si de asistenta tehnica din partea OMS. Aceste aspecte chiar le voi discuta in cadrul intalnirilor de saptamana viitoare si ar putea face obiectul unor discutii ulterioare cu dumneavoastra, in care sa va prezint elemente de actualitate ca urmare a intalnirilor pe care le voi avea.
Va multumim ca ne-ati acordat acest interviu.
Si eu va multumesc pentru relatiile pe care le avem in incercarea noastra de a tine sub control o afectiune cu care ne confruntam si pe care ne straduim sa o eradicam.